Největší mýty a omyly o sacharidech

Největší mýty a omyly o sacharidech

V rámci stravování a zdravého životního stylu se v dnešní době mnoho namluví a napíše. Běžný člověk, který nemá vystudovanou vysokou školu v oboru nutriční terapie a nemá tím pádem detailní přehled o jednotlivých potravinách až k jejich biochemickému základu, je tím pádem odkázaný jedině na informace, které nalezne na internetu. Přestože je internet skvělým prostředkem o obohacení našich vědomostí, je potřeba ke spoustě informací přistupovat s nadhledem a raději si ověřovat daná fakta v rámci hned několika různých zdrojů.

nakrájený chléb

Kromě internetové gramotnosti a pohybu na různých stránkách, které nám doporučují určité věci a od jiných nás naopak odrazují, bychom měli hledat ve všech článcích určitý balanc. Svět okolo nás není černobílý a musíme si být vědomi toho, že je sice vhodné se inspirovat v oblastech, kde nemáme odborné znalosti. Bylo by však mylné považovat vše, co nalezneme na internetu za nezpochybnitelná fakta.

Jedním velikým tématem v oblasti zdravého stravování a práce na vysněné postavě jsou bezesporu sacharidy. Co je to nejhorší a pravděpodobně nejchybnější, co jste o nich mohli slyšet nebo číst?

čerstvé brambory

  1. Po sacharidech se tloustne. Velký mýtus, na který se mnoho lidí vymlouvá a další skupina lidí tímto přesvědčením dělá ze sacharidů hotové démony, které bychom neměli raději vůbec požívat. Je to nesmysl hned z několika důvodů. Sacharidy jsou jednou ze tří základních makroživin, do kterých kromě nich řadíme také tuky a bílkoviny. Proto je nezbytné sacharidy v určitém množství do jídelníčku zařadit, jinak naše potravinová skladba nebude fungovat správně a naše tělo tím ochudíme o bezpočet živin a důležitých látek. Navíc, ruku na srdce – dává vám logiku tvrzení, že po snědení jakéhokoli produktu, který obsahuje sacharidy, automaticky člověk přibere? Více pravděpodobná je spíše možnost, že tloustneme z jejich nadbytečné konzumace. Nebo z jejich nezdravých forem.
  2. Sacharidy by se neměli jíst po 18. hodině. Další nesmysl, kterého se mnoho lidí drží zuby nehty. Sacharid je chemická látka, není to samostatně myslící organismus a proto neví, kolik je hodin. Nejde o to, kdy je budeme jíst, ale v jakém poměru k ostatním makroživinám a také v jakém množství. A samozřejmě, jakého původu budou.
  3. Sacharidové potraviny nejsou zdravé. Ba naopak, jedná se o složku většiny příloh. A přílohy jsou od nepaměti přikládány k pokrmům z určitých důvodů. Jedním z nich je, aby nám vytvořili v těle pocit sytosti a dodaly nám energii. Proto bychom je měli určitě do jídelníčku zařadit. Dáváte-li přednost zdravým variantám, pak doporučujeme basmati rýži, farmářské brambory, celozrnné pečivo, výborná je také quinoa. Cena quinoy i ostatních uvedených potravin je velmi příznivá.